Upotreba reči uskom u književnim delima

Afrika

Veličanstvena osamljenost i veličanstveno prisustvo prostom, složnom, zajedničkom životu u prirodi. Idući uskom stazicom pletenim konacima u Alepu, ja kao da sam išao i putanjom koja vodi kroz ovakvu istu usamljenost i životnu

To je smeh od srca, nagao, kratak. Neuzdržana eksplozija večitog detinjstva. Prvo seoce u koje uđosmo, opet uskom stazom između zelenila, jeste Mali Mongazi, za razliku od sela Monge, koje je veće.

Provlačeći se tako između koliba nailazim na čitav skup staraca posedalih po asurama u nekom uskom dvorištu. Jedva pokazuju da me primećuju.

Crnjanski, Miloš - Seobe 2

Nije bio uvideo da se to dešava samo u njegovom, uskom, sirmijskom, husarskom krugu, a da je ćerkama senatora u Neoplatensi, ćerci kapamadžije Grozdina, uopšte gospožicama u

Kad Pavle uđe, pored Jermenina, vide da se nalaze u kamenitom, uskom stepeništu, kao na dnu nekog dubokog bunara. Gore, u visini, stajala je neka žena, koja je držala sveću i koja se

Jeste bila lepa, gola, zanosna – žena i po – ali je te noći sanjao da sa njom ide, iznad provalija, na uskom brvnu. Morao je da je nosi na vratu, kao neku ovcu. U nedoumici šta da radi, Isakovič je bio seo, na svoju postelju.

Odatle je uprtila neke hlebove, na glavu, i vraćala se u lazaret, penjući se, po jednom uskom brvnu. Da li je znala da je on došao, ili ga je primetila slučajno, nije znao.

On je živeo, uvek, za familiju, u familiji, u jednom uskom, svom, krugu, u kom su se kretali njegovi joldaši, kao da su na nekom ostrvu, svi, blaženi.

Ljubav prema bližnjima, kretala se, kod Đurđa, samo u jednom, uskom, porodičnom, krugu. Nigde to ne piše da on treba da se brine za tuđu familiju.

Cvijić, Jovan - PSIHIČKE OSOBINE JUŽNIH SLOVENA

Svaka kuća je opkoljena drvenim zgradama. Ispod ovih naselja, u uskom dolinskom dnu, čuje se šum usamljene vodenice. Iznad kuća su, vrlo visoko, često van šumske granice, kolibe i košare,

Bokelji su nastanjeni na površima koje su nastavak Crne Gore i po uskom primorju koje ih odvaja od Jadranskog mora. Boka je velikim delom, kao i Crna Gora, ljuti karst, koji se odsecima i

Skerlić, Jovan - ISTORIJA NOVE SRPSKE KNJIŽEVNOSTI

S malim izuzetkom, njihova nakalemljena, veštački stvorena i veštački održavana književnost, obdelavana u uskom krugu crkvenih ljudi, obrazovanih plemića i bogatih trgovaca, stajala je van narodnog života i činila utisak jedne

Iako jošte mlad, Kopitar je već bio na glasu u uskom krugu ljudi koji su se onda bavili slovenskom filologijom. 1808. godine izišla je u Ljubljani njegova gramatika

U uskom krugu ondašnjih slovenskih filologa još nije bilo rešeno pitanje šta je upravo srpski jezik, dijalekat ruskog ili zaseban

Jevanđelje«, ne misli da se umetnička poezija ima svesti na podražavanje narodnih pesama, ili bar na razvijanja u njinom uskom okviru; kao pesnici četrdesetih godina on je za »evropejsku izobraženost«, za opštu književnu kulturu, za umetnost u

Ono što se moglo dati u uskom okviru i preživelom maniru balada i romansa, Mitrović je dao. Nekoliko njegovih balada i romansa, rađenih vrlo pažljivo

Milićević, Vuk - Bespuće

ga je obuhvatio svojim velikim, neprirodnim rukama i steže mu tijelo, pritiskuje mozak i vodi ga vazda u jednom istom uskom krugu; meće mu svoje velike dlanove pred oči i zaklanja mu vidike, govoreći mu da ne gleda i vidi, da nema ničega za

Ćopić, Branko - Čarobna šuma

Ne mrdaj brkom, ne žmirkaj okom, oluja ide, napreduj skokom! Kroz travu mačak okretno žuri, promiče stazom uskom, a za njim kiša uz polje šiša, zasipa njive pljuskom. Umače Toša, zadihan, ljut, sakri se dedi pod širok skut.

Jakovljević, Stevan - SRPSKA TRILOGIJA 1

Ali komandir uzviknu: — Nalevo-krugom... marrš! Na uskom putu teško je okretati top sa šestornom zapregom te poslužioci na rukama zaneše zadnjak topa i kara.

Komandir se našao u čudu, gde će sa topovima na ovom uskom putu. Onda naredi da posluga otkači zadnjake i da ih rukama gura prema jarku sa strane puta.

Domanović, Radoje - MRTVO MORE

Odjedanput se obretoh kao na nekom uskom, brdovitom i kaljavom putu. Hladna, mračna noć. Vetar jauče kroz ogolelo granje i čisto seče gde dohvati po goloj koži.

Stanković, Borisav - NEČISTA KRV

Oko vrata uzdignuta jaka nežno i meko milovala joj je vrat. Penjući se tom uskom ulicom i približavajući se amamu i onom ćošku za koji su morale da zađu i odatle pravo čaršijom naviše da odu u amam,

Pandurović, Sima - PESME

IV Ona, bez sumnje, leži ovde smerno U uskom grobu, istrulela lica; Ona i ne zna da dolazim verno Dragani svojoj, uz pevanje tica, Svežinom noći, pod lepotom

Ćosić, Dobrica - KORENI

— Moj otac ima još jednog sina — reče za sebe Đorđe, a po licu i rukama razli mu se trnovita vrućina. Tupa lupnjava u uskom košu rebara, stegnutom gunjem i kožuhom, a kesa s dukatima prlji kožu i žulji rebra.

Zašto ga Mijat nije večeras dočekao? Sigurno je odlunjao kod neke udovice. Brzo napipa vrata sobice za sluge. Na uskom krevetu nađe mu glavu i povuče ga za kosu. I ovaj se može preseliti u moj krevet! I njegov deda, Luka, bio je sluga.

Popović, Bogdan - ANTOLOGIJA NOVIJE SRPSKE LIRIKE

Ti si kao i ja, od mladosti rane, Osetio opštu sudbu što nas gazi, I gladan i žedan provodio dane Sve u uskom krugu, sve na istoj stazi.

Milanković, Milutin - KROZ CARSTVO NAUKA

Svaka od tih naših filozofskih škola bavi se samo ograničenim brojem problema i snalazi se samo u jednom uskom krugu stvarnosti. A priroda je beskonačna!

„Kažite, molim vas, kako ću najkraćim putem doći do Univerziteta!“ „E, pazite dobro! Pođite ovom uskom ulicom dok, na drugom ćošku odavde, ne opazite jednu pekaru. Savite na levo, pa ćete doći pravo do Univerziteta“.

Vasić, Dragiša - SABRANE PRIPOVETKE

Pa se jedva rastavismo iz zagrljaja i ja pođoh uskom stazom koja vodi ka rezervi. A kad sam se stao puzati uz jarugu ka kosi, pozadi koje se nalazio bataljon i štab i

Tapkao sam štapom i koračao po šiljastoj turskoj kaldrmi uskom ulicom koja vodi kroz sred varoši i šljapkao po barama i spoticao se o noge vojnika koji su ležali pod ćepencima,

Desnica, Vladan - Proljeća Ivana Galeba

Ali zvuka niotkuda. Tišina. Velika, bezmjerna tišina u uskom prostoru između mene i paviljona preko puta, između mene i svega.

Takva je bila moja Kalpurnija iz djetinjstva, paunska ljepotica među gomilom rugobne braće u uskom dvorištu obućara Egidija. Takva je bila i djevojka koju sam upoznao kao gimnazist kad sam došao u grad.

Ranković, Svetolik P. - GORSKI CAR

i osvetli neobično lice poslušnikovo, koji, sa svojim dugom i razbarušenom kosom, sanjivim naduvenim očima, dugom i uskom rasom, izgledaše kao strašilo.

Pupin, Mihajlo - Sa pašnjaka do naučenjaka

Godine 1690. patrijarh se sa odabranim porodicama preselio u Austriju i nastanio se na uskom pojasu zemlje, na severnim obalama ove dve reke.

Ono je vezano jednom uskom prevlakom sa novim naseljem. Prvobitno mesto za staro naselje bilo je izabrano iz strategijskih razloga zbog preimućstva

Ćipiko, Ivo - Pripovetke

Devojka se diže, prva iziđe na kraj i čeka Marka dok uredi brodicu. Pa se uputiše jedno za drugim uskom škrapavom stazom, žureći da čim prvo u selo stignu.

Petković, Novica - SLOVENSKE PČELE U GRAČANICI

U stvari, sve što sam dosad rekao ima jednu jedinu svrhu: da me približi onom dosta uskom aspektu ili stajalištu sa koga bih želeo da iznesem dvetri misli o savremenoj poeziji.

Krakov, Stanislav - KRILA

Major neodlučno pođe. Samo njegove krupne oči prekorno pogledaše ađutanta. Pošao je napred uzdahnuvši. Išli su uskom stazom pod samim grebenom jedan za drugim, bliski i nemi. Sve novi leševi nicahu međ žbunjem.

Petrović, Rastko - AFRIKA

Todorović, Pera - DNEVNIK JEDNOG DOBROVOLJCA

ih je s desnoga krila stešnjavala Morava, a s levoga jastrebački visovi, i to je jako pomoglo, te im je naša vojska na uskom prolazu mogla dati otpor.

kakav da je bio onaj »poredak« u Turskoj, tek on je bio osvešten i utvrđen nekim zakonima, dakle bio je zakonit u onom uskom smislu kako vaš politički tabor shvata reč zakonitost.

Jakovljević, Stevan - SRPSKA TRILOGIJA 3

Svaki bi hteo da je malo više napred i tako su prešli označenu liniju. „Fikus“ ih vraća. Na uskom prostoru konji se teško kreću, i onda sudaraju i propinju.

Na rastanku pozvao me je da ga posetim. Kaže, nije daleko. NA LEĐIMA JEŽA Išao sam uskom, krivudavom saobraćajnicom, dubokom toliko koliko je čovek visok. Sa strane je štrčalo crvenkasto kamenje.

a odatle vojnici na ramenima raznose levo i desno. Išli smo lagano uskom saobraćajnicom, koja je bila paralelna sa glavnim rovom. Peli smo se sve više.

Među nama je sve svršeno. Teši me samo što zamišljam da se on sada još više jedi od mene. Ako... Neka ga! Šetao sam po uskom prostoru zemunice dva koraka napred, i isto toliko nazad. Zastao sam... Hteo bih nešto... Ne znam ni sam.

Ona sede. Ja sam stajao prema njoj, da bih je bole video. Moj se pogled zaustavi na njenom malom, uskom stopalu. Ona kao da je primetila šta posmatram, i podvi noge. Naišli su Poleta i Toma. Smejali su se nečemu.

U ovo gluvo doba noći oni razgovaraju među sobom, da ne zaspe. U blizini čekao me ordonans sa konjima. Uskom putanjom išli smo u pravcu rovova.

Zemljom je prostrujao novi život. GODINA HILjADU DEVETSTO TRIDESET ŠESTA Auto se s teškom mukom probijao uskom ulicom pored reke Dragora.

Leskovac, Mladen - STARIJA SRPSKA POEZIJA

pesama ima za svakovrsne, najneočekivanije prolazne potrebe i prilike, a nesumnjivo je da su se širile obično u sasvim uskom krugu i tako se, brzo, i gubile.

Nenadić, Dobrilo - DOROTEJ

Dimitrije Dorotej mi je rekao da me Lauš traži zbog pisma kralju. Penjemo se uskom stazom prema Kuli. Sunce sa zapada baca svoje kose zrake na pregrejani kamenjar, koji posle dnevne žege lagano zapada u

Pogledam po dugačkom uskom gustišu iz koga su šibljačile uvis tanke mladice leske i klena i spazim kako se s mukom kroz njih probija neki čovek

Milanković, Milutin - KROZ VASIONU I VEKOVE

No, kada ih razmotrimo izbliže, zadivljava nas raskošna mašta njihovoga tvorca, koja je, u ovom uskom geometriskom okviru, ostvarila 1700 raznolikih vrsta ovakih životinja.

Sekulić, Isidora - Kronika palanačkog groblja

Jednoga dana niče nad samim poronom kućerak, nalepljen i neokrečen, sa dva prozorčeta, s bašticom uskom koliko kućica, pa malčice dalje još užom, vrsta repića za kućicom: tako je bio izmeren, obeležen i plaćen plac.

A ako posle i Srba više ne bude... Ne, ne, slava Bogu što će ih biti... Silazi Georgije Spida s groblja uskom uličicom, svet ga učtivo pozdravlja; gledaju, kao uvek, nosi grančicu bršljana sa ženina groba.

Popović, Jovan Sterija - ROMAN BEZ ROMANA

na svojoj Rozinanti razmećao da vidi oće li se oženiti, kako gođ naše devojke da vide oćeju li se udati, i čisto je uskom nekom putanjom jašeći zadremao, kad najedanput osobiti neki s leve strane šum njega probudi i vnimanije njegovo na sebe

Jakovljević, Stevan - SRPSKA TRILOGIJA 2

Drveće tajanstveno huči šapatljivim šumom, dok ljudi ćute i misle... Kolona se diže. Prolazimo uskom stazom kroz bodljikavi šibljak i penjemo se uz neki krš.

Odmah iza varoši nastaje krš, obrastao divljim narovima i ostalim sitnim šibljem. U početku smo jahali uskom putanjicom između blokova. Put je vijugao, zatim skrete negde udesno prema Skadarskom jezeru. Ugledasmo pučinu...

— dira me Dušan. — Vidi se, da te oni iz puka mnogo uvažavaju. Štab puka nalazio se na susednom bregu. Išao sam uskom stazom između agava, opuncija i ispod maslina, sa kojih je kapala voda.

Ah, onome se cedi voda iz otvorenih usta... Opomenuh decu da se ne okreću, već da gledaju kuda idu. Uskom stazom iziđosmo na uzvišicu i nađosmo se pred onom kućom. Beše tu jedan trećepozivac.

Iza jedne šumice gađala je neka poljska baterija. Na uskom putu sudarismo se gotovo sa njenim prednjacima, koji su jurili za popunu municije.

Jedna municiona kola se preturiše i preprečiše mi put. Vozari bez moga naređenja okretoše po jednom uskom putu. Top se nakrete. Jedan poslužilac ispade. Mi se sručismo kod baterije.

Kad je svanulo, on pojaha i naredi: — Svi za mnom! Sunce tek što je izgrejalo. Jahali smo uskom putanjom jedan za drugim.

Na istoku se nalaze strme i visoke planine. Na zapadu je Ostrovsko jezero. Na tom kratkom i uskom prostoru nalazi se svega jedan put, koji smo tek sada mi nešto malo popravili.

Petrović, Rastko - PESME

od tresišta pokrivenog biljem, I ptica koje se nad njim dovikuju; Ima li ičeg veselijeg od premlade devojčice Što trči uskom stazicom? Evo je skače čas na jednu nogu, čas na dve, Toliko je vesela.

Olujić, Grozdana - SEDEFNA RUŽA I DRUGE BAJKE

Lepotica joj priđe, uze je za ruku i prevede preko ulice, kao da je po uskom brvnu preko nabujale reke prevodi. — Hvala ti, kćeri! — reče bakica i upita je čime bi joj se mogla odužiti.

Šantić, Aleksa - PESME

1908. POGREB Povija se žito. Mirno, u dnu sela, Uskom starom stazom, što na groblje vodi, Za ubogim odrom mala pratnja hodi — Preplanula lica i snuždena čela.

Ćopić, Branko - Orlovi rano lete

— dosjeti se Stric pa hitro spuznu u onu dolju za svojim šeširom, pograbi ga i nastavi da trči jednom uskom obraslom jarugom dobro zaklonjen šibljem od pogleda svojih progonilaca s druma.