Upotreba reči stazu u književnim delima

Jakšić, Đura - PROZA

pa neka je ta svetlost i voštanica u rukama onoga koji već umire, opet mu vedri mračnu stazu, putniku usamljenome... . . . . . . . . . . . . . . . . . . Beše novembar, žalostan mesec tužne četrdesetdevete godine.

Stupismo na stazu koja u crkvi vodi. Svuda oko nas nema tišina koju ponekad samo cvrkut tičica narušava, a iz crkve se čuo dubok glas

Dučić, Jovan - PESME

Njena svetlost je bila tolika da taj čovek nikad u životu nije znao ni za mračnu šumu ni za tamnu stazu. SREĆA Širokim putem koji te večeri iz grada vođaše u polje, išla je šarena gomila prateći jednog čoveka kojega

Afrika

Nekoliko stepenica silaze sa male verandice na stazu, što se najpre naglo spušta, a onda naglo penje u zaselak gde su crni dućani, ribarske kolibe, koševi.

Samo sam prešao preko male trave, da bih skratio stazu šetajući, kad mi čitavo jato nekih insekata ulete pod nogavice i stade ujedati po nogama, naglo, ljutito, bolno, skoro

Ovaj put na kom ću ostati sam, koji će se pretvoriti tako brzo u stazu, u brzak, ili u trag samo stopa urođeničkih! Molim Vuijea da mi kaže kada bude deset minuta pre no što moradne sići,

Maksimović, Desanka - TRAŽIM POMILOVANJE

Za čoveka koji rukom pokazuje ohlađeni dimnjak svoga krova i travom zaraslu stazu do praga, a niko mu neće da posvedoči da je provodio tamo dane.

Kapor, Momo - NAJBOLJE GODINE I DRUGE PRIČE

Uzan kameni put pretvori se u strmu kozju stazu kroz šikaru. Omamljeni avgustovskom jarom, gušteri su ih lenjo gledali svojim prepotopski starim očima sa vrelog kamenja

Onda će i on izići da vidi dvorište, i spaziće nov bicikl. Staviće sina iza sebe i izvešće se na utabanu stazu ispred kuće. Setiće se da mu je bicikl ostao jedina neostvarena želja. Ostao je zauvek gladan bicikla.

— Pa, ne bi mnogo ostalo od tebe, čoveče... — reče Čile. Zatim su, zaslepljeni snegom. prešli u plitkim cipelama stazu za veleslalom. Pop je u prolazu napravio grudvu. — Pravi sneg — rekao je.

Radičević, Branko - PESME

Strugnem jadan onamo Pegazu, Al' se zbunim, te promašim stazu, Pa udarim kroz kamenje neko, Bog pomože, već misli uteko, Ujedanput zinu pakô na me, Ta jaruga, brate, puna tame,

Na seju im suza pada, Štono tamo reci šeće, Što je sad još, pa nikada Više, jao, videt neće, Što im evo stazu stazi, Sa koje se ne dolazi.

Kapor, Momo - BELEŠKE JEDNE ANE

Počinjemo tako da slušamo ploče, od kojih čujem samo odlomke, jer neprestano pretrčavam stazu na relaciji špajz — kuhinja — soba, blagim okretom kroz kupatilo u kojem neka beštija upravo prebojava pažljivo onu moju

Ćopić, Branko - Čarobna šuma

Otkuda? Sad se prisećam, kume: dolazi, valjda, proleće. Po svunoć sanjam skrivenu stazu ispod Babića gaja, gnezda u granju i laku svraku kojoj sam krao jaja.

Kraj reke lunja i gunđa tužno ko kasni pijan gost: — Još dok sam bio maleno štene izgubih ovde kost. U stazu zuri kao da traži zalogaj neki drag. — Ej, zašto više ne miriše ni jedne zverke trag?

Uz potok tama, slepa i gluva, zgasnuo svetla poslednji tračak. Niz tihu stazu, šapa za šapom, šulja se Žuća i uza nj mačak. Oprezno stigli na peščani žal gde tiho šapće lagani val.

Uzela zalet sa ličkih čuka, od strmih stijena Štrbačkog buka. Niz drugu stazu juriša hučno veselo momče, smjelo i bučno, ponosni Vrbas, lakoga hoda, planinac Vrbas, ledena voda, pod njenom

Pandurović, Sima - PESME

Pred nama su bile vera i lepota U svom spasonosnom, tajanstvenom sjaju, I prešli smo stazu nemirnog života U prisnom, i strasnom, toplom zagrljaju.

Olujić, Grozdana - NEBESKA REKA I DRUGE BAJKE

Vreća je bila lagana. Od čega se starica povijala? Dečak pođe niz stazu, starica za njim. Jedva je nekoliko koraka prešao, kad oseti kako vreća na njegovim leđima postaje sve teža.

Visoke i oštre bile su trave, smešni i radoznali bumbari, a pod osetljivim stopalom najvažnije je bilo pronaći glatku stazu. Joj, kako je uživao Smejačko klizajući se po travi nakon kiše, kako jadikovao Plačko: — Ovo je grozno!

Milanković, Milutin - KROZ CARSTVO NAUKA

Jedne večer iznenadi ih pri povratku gusta magla, a Isak izgubi stazu i zalutao bi da ga Hektor ne izvede na pravi put, i tako dođoše srećno kući“.

Vasić, Dragiša - SABRANE PRIPOVETKE

Ja utrnuh pa se okretoh njemu sa pogledom koji je pitao. A on videći me zabrinutog pokaza rukom: — Samo drži levu stazu i ne brini, gađaju put. Ja se uputih levom putanjom i zaduvano požurih.

Desnica, Vladan - Proljeća Ivana Galeba

Svojom blagom rukom povela je moju ustreptalost i svratila je na laku stazu djetinje bezbrižnosti. Moja zapeta napregnutost rasplinula se kao čudom i razbila se o njen tihi osmjeh i krotke oči.

Ranković, Svetolik P. - GORSKI CAR

Kako je onda ludo srljao u propast, kako je lakomisleno stupao na kobnu stazu, koja ga dovede do ovoga stanja !... A kako se moglo lepo živeti, samo da beše ove sadanje pameti...

Ali nije ni to... Imalo je nešto u samome njemu, što ga je vuklo na tu stazu, a to je osećao u sebi ranije, pre nego što je i poznao Vuja...

Ćipiko, Ivo - Pripovetke

Pred suton sjedi Antica pred kućom i iščekuje Marka. Čudi se što ga još nema, pa gleda preko mora u stazu preko brda, nadajući se da će se iz sela pomoliti. Čeka ga već dugo, a nema ga.

Jovanović, Jovan Zmaj - DRUGA PEVANIJA

Kad se mora mnogo zgazit’ Na megdanu bratskog trenja, Ne zgazimo barem stazu Mogućnoga izmirenja. Žalosna je borba svaka, Gde se brat na brata strvi, Gde se srca bolom lede, Suza teče mesto

Krakov, Stanislav - KRILA

Jedna, pa druga raketla šiknu uvis ostavljajući za sobom crvenu, usijanu stazu. Još nekoliko sjajnih pruga se vinu u zrak.

Petrović, Rastko - AFRIKA

Jakšić, Đura - STANOJE GLAVAŠ

Pogrešila sam Što odmah nisam pošla za njima; P’ ako i ne bih oči sklopila, Promotrila bih barem ulazak, Da poznam stazu kuda prolazi Na glasu hajduk sa svojom nevestom. (Zvera oko sebe.) Ha, dobro!... Eno ih!... Vidim ih još!...

Jakovljević, Stevan - SRPSKA TRILOGIJA 3

A o danima već niko i ne vodi računa. Svi su jednoliki i monotoni. Ispred zemunice utabanali smo uzanu stazu, kuda s vremena na vreme ispravljamo noge. Onda zaćutimo...

Mi koji smo sa planina, naučili smo na čvrstu stazu. Zemlja u sebi ne skriva ništa, a noge imam da sam kadar stići i uteći... More je podmuklo...

Leskovac, Mladen - STARIJA SRPSKA POEZIJA

Slavan svaki svom sabira, Sadi, stani, sladi, sreće, slave, Stazu, stabla, stube, stene, sjajnost. S'tradi spomen srebrnoj sedini, Svrh svetlosti svetila sunčana.

Jakšić, Đura - JELISAVETA

Da u tazbini pomoć zaprosim, Da nevernicima stazu razorim, Po kojoj će nam tužne sinove U poganičko jato mamiti — A spasenje je knjiga — to sam iskao — I dobili smo

Nastasijević, Momčilo - PESME

A ti bi hteo čistu dušu, Dušu jaku i bez mane. Greših ja, greših ja, Sagreših mnogo ja. Izvedi me na stazu pravu, Sagreših u slabosti bedan. Milost, o milost, Bože moj, Spasi mene sad od greha mog.

Milanković, Milutin - KROZ VASIONU I VEKOVE

koji je u stvari još komplikovaniji nego što sam ovde izložio, to je da vreme što ga Sunce upotrebljava da obiđe svoju stazu, ekliptiku, nije jednako onom vremenu što ga Sunce treba da, polazeći iz proletnje ravnodnevice i obišav ekliptiku,

sam modele planeta smestio duž njihovih putanja u onaj međusobni položaj u kojem se one baš danas nalaze; pri tome sam stazu koja vodi od paviljona ka Dunavu odabrao za onu pravu koja spaja ekvinokcijalne tačke.

kada ne ostavimo potomstva iza nas, naš život ostavio je traga, kao i ona lopta koja je u snegu brežuljka ocrtala svoju stazu.

Kada sa vrhunca brega bacim drugu grudu snega, ona će, kada naiđe na tu stazu, osetiti je, odskočiće, a možda će i poći njenim tragom.

Nušić, Branislav - AUTOBIOGRAFIJA

Tome trećem, koji je smejući se kroz život i životu prošao svoju stazu, poveravam da ispiše ove listove moje jubilarne knjige, jer on je jedini video život.

Zar vam ceo taj napor, taj podvig i taj trud, ne liči na jednu ogromnu trkačku stazu sa pobednim stubom na kraju i sa nama, grešnim učenicima matematike na početku, odakle će nas pustiti te ćemo nekoliko

Jakovljević, Stevan - SRPSKA TRILOGIJA 2

— E, moje dete! — odgovori starac, kao da je hteo reći: Poznajem ja svaku stazu i bogazu. On skrete sa strane puta. U mraku jedva nazresmo gde se put odvaja. Komandir zastade. Naiđe i prvi top.

Sa jedne uzvišice vidimo kako kolone gamižu sa svih strana i slivaju se na ovu usku uprtu stazu kojom se mi krećemo. Pred jednim tesnacem stajali smo dugo. Prišle su i kolone koje su išle sa strane.

Spasavajte topove! — Stoj!... Stoj!... Jedan narednik prvi dohvati konja i potrča uz onu stazu. Kao klupče koje se odmotava, tako su se iz one gužve izdvajali ljudi, vukući konje. Potrčao sam i ja.