Употреба речи стазу у књижевним делима

Јакшић, Ђура - ПРОЗА

па нека је та светлост и воштаница у рукама онога који већ умире, опет му ведри мрачну стазу, путнику усамљеноме... . . . . . . . . . . . . . . . . . . Беше новембар, жалостан месец тужне четрдесетдевете године.

Ступисмо на стазу која у цркви води. Свуда око нас нема тишина коју понекад само цвркут тичица нарушава, а из цркве се чуо дубок глас

Дучић, Јован - ПЕСМЕ

Њена светлост је била толика да тај човек никад у животу није знао ни за мрачну шуму ни за тамну стазу. СРЕЋА Широким путем који те вечери из града вођаше у поље, ишла је шарена гомила пратећи једног човека којега

Африка

Неколико степеница силазе са мале верандице на стазу, што се најпре нагло спушта, а онда нагло пење у заселак где су црни дућани, рибарске колибе, кошеви.

Само сам прешао преко мале траве, да бих скратио стазу шетајући, кад ми читаво јато неких инсеката улете под ногавице и стаде уједати по ногама, нагло, љутито, болно, скоро

Овај пут на ком ћу остати сам, који ће се претворити тако брзо у стазу, у брзак, или у траг само стопа урођеничких! Молим Вуијеа да ми каже када буде десет минута пре но што морадне сићи,

Максимовић, Десанка - ТРАЖИМ ПОМИЛОВАЊЕ

За човека који руком показује охлађени димњак свога крова и травом зараслу стазу до прага, а нико му неће да посведочи да је проводио тамо дане.

Капор, Момо - НАЈБОЉЕ ГОДИНЕ И ДРУГЕ ПРИЧЕ

Узан камени пут претвори се у стрму козју стазу кроз шикару. Омамљени августовском јаром, гуштери су их лењо гледали својим препотопски старим очима са врелог камења

Онда ће и он изићи да види двориште, и спазиће нов бицикл. Ставиће сина иза себе и извешће се на утабану стазу испред куће. Сетиће се да му је бицикл остао једина неостварена жеља. Остао је заувек гладан бицикла.

— Па, не би много остало од тебе, човече... — рече Чиле. Затим су, заслепљени снегом. прешли у плитким ципелама стазу за велеслалом. Поп је у пролазу направио грудву. — Прави снег — рекао је.

Радичевић, Бранко - ПЕСМЕ

Стругнем јадан онамо Пегазу, Ал' се збуним, те промашим стазу, Па ударим кроз камење неко, Бог поможе, већ мисли утеко, Уједанпут зину пакô на ме, Та јаруга, брате, пуна таме,

На сеју им суза пада, Штоно тамо реци шеће, Што је сад још, па никада Више, јао, видет неће, Што им ево стазу стази, Са које се не долази.

Капор, Момо - БЕЛЕШКЕ ЈЕДНЕ АНЕ

Почињемо тако да слушамо плоче, од којих чујем само одломке, јер непрестано претрчавам стазу на релацији шпајз — кухиња — соба, благим окретом кроз купатило у којем нека бештија управо пребојава пажљиво ону моју

Ћопић, Бранко - Чаробна шума

Откуда? Сад се присећам, куме: долази, ваљда, пролеће. По свуноћ сањам скривену стазу испод Бабића гаја, гнезда у грању и лаку свраку којој сам крао јаја.

Крај реке луња и гунђа тужно ко касни пијан гост: — Још док сам био малено штене изгубих овде кост. У стазу зури као да тражи залогај неки драг. — Еј, зашто више не мирише ни једне зверке траг?

Уз поток тама, слепа и глува, згаснуо светла последњи трачак. Низ тиху стазу, шапа за шапом, шуља се Жућа и уза њ мачак. Опрезно стигли на пешчани жал где тихо шапће лагани вал.

Узела залет са личких чука, од стрмих стијена Штрбачког бука. Низ другу стазу јуриша хучно весело момче, смјело и бучно, поносни Врбас, лакога хода, планинац Врбас, ледена вода, под њеном

Пандуровић, Сима - ПЕСМЕ

Пред нама су биле вера и лепота У свом спасоносном, тајанственом сјају, И прешли смо стазу немирног живота У присном, и страсном, топлом загрљају.

Олујић, Гроздана - НЕБЕСКА РЕКА И ДРУГЕ БАЈКЕ

Врећа је била лагана. Од чега се старица повијала? Дечак пође низ стазу, старица за њим. Једва је неколико корака прешао, кад осети како врећа на његовим леђима постаје све тежа.

Високе и оштре биле су траве, смешни и радознали бумбари, а под осетљивим стопалом најважније је било пронаћи глатку стазу. Јој, како је уживао Смејачко клизајући се по трави након кише, како јадиковао Плачко: — Ово је грозно!

Миланковић, Милутин - КРОЗ ЦАРСТВО НАУКА

Једне вечер изненади их при повратку густа магла, а Исак изгуби стазу и залутао би да га Хектор не изведе на прави пут, и тако дођоше срећно кући“.

Васић, Драгиша - САБРАНЕ ПРИПОВЕТКЕ

Ја утрнух па се окретох њему са погледом који је питао. А он видећи ме забринутог показа руком: — Само држи леву стазу и не брини, гађају пут. Ја се упутих левом путањом и задувано пожурих.

Десница, Владан - Прољећа Ивана Галеба

Својом благом руком повела је моју устрепталост и свратила је на лаку стазу дјетиње безбрижности. Моја запета напрегнутост расплинула се као чудом и разбила се о њен тихи осмјех и кротке очи.

Ранковић, Светолик П. - ГОРСКИ ЦАР

Како је онда лудо срљао у пропаст, како је лакомислено ступао на кобну стазу, која га доведе до овога стања !... А како се могло лепо живети, само да беше ове садање памети...

Али није ни то... Имало је нешто у самоме њему, што га је вукло на ту стазу, а то је осећао у себи раније, пре него што је и познао Вуја...

Ћипико, Иво - Приповетке

Пред сутон сједи Антица пред кућом и ишчекује Марка. Чуди се што га још нема, па гледа преко мора у стазу преко брда, надајући се да ће се из села помолити. Чека га већ дуго, а нема га.

Јовановић, Јован Змај - ДРУГА ПЕВАНИЈА

Кад се мора много згазит’ На мегдану братског трења, Не згазимо барем стазу Могућнога измирења. Жалосна је борба свака, Где се брат на брата стрви, Где се срца болом леде, Суза тече место

Краков, Станислав - КРИЛА

Једна, па друга ракетла шикну увис остављајући за собом црвену, усијану стазу. Још неколико сјајних пруга се вину у зрак.

Петровић, Растко - АФРИКА

Јакшић, Ђура - СТАНОЈЕ ГЛАВАШ

Погрешила сам Што одмах нисам пошла за њима; П’ ако и не бих очи склопила, Промотрила бих барем улазак, Да познам стазу куда пролази На гласу хајдук са својом невестом. (Звера око себе.) Ха, добро!... Ено их!... Видим их још!...

Јаковљевић, Стеван - СРПСКА ТРИЛОГИЈА 3

А о данима већ нико и не води рачуна. Сви су једнолики и монотони. Испред земунице утабанали смо узану стазу, куда с времена на време исправљамо ноге. Онда заћутимо...

Ми који смо са планина, научили смо на чврсту стазу. Земља у себи не скрива ништа, а ноге имам да сам кадар стићи и утећи... Море је подмукло...

Лесковац, Младен - СТАРИЈА СРПСКА ПОЕЗИЈА

Славан сваки свом сабира, Сади, стани, слади, среће, славе, Стазу, стабла, стубе, стене, сјајност. С'тради спомен сребрној седини, Сврх светлости светила сунчана.

Јакшић, Ђура - ЈЕЛИСАВЕТА

Да у тазбини помоћ запросим, Да неверницима стазу разорим, По којој ће нам тужне синове У поганичко јато мамити — А спасење је књига — то сам искао — И добили смо

Настасијевић, Момчило - ПЕСМЕ

А ти би хтео чисту душу, Душу јаку и без мане. Греших ја, греших ја, Сагреших много ја. Изведи ме на стазу праву, Сагреших у слабости бедан. Милост, о милост, Боже мој, Спаси мене сад од греха мог.

Миланковић, Милутин - КРОЗ ВАСИОНУ И ВЕКОВЕ

који је у ствари још компликованији него што сам овде изложио, то је да време што га Сунце употребљава да обиђе своју стазу, еклиптику, није једнако оном времену што га Сунце треба да, полазећи из пролетње равнодневице и обишав еклиптику,

сам моделе планета сместио дуж њихових путања у онај међусобни положај у којем се оне баш данас налазе; при томе сам стазу која води од павиљона ка Дунаву одабрао за ону праву која спаја еквинокцијалне тачке.

када не оставимо потомства иза нас, наш живот оставио је трага, као и она лопта која је у снегу брежуљка оцртала своју стазу.

Када са врхунца брега бацим другу груду снега, она ће, када наиђе на ту стазу, осетити је, одскочиће, а можда ће и поћи њеним трагом.

Нушић, Бранислав - АУТОБИОГРАФИЈА

Томе трећем, који је смејући се кроз живот и животу прошао своју стазу, поверавам да испише ове листове моје јубиларне књиге, јер он је једини видео живот.

Зар вам цео тај напор, тај подвиг и тај труд, не личи на једну огромну тркачку стазу са победним стубом на крају и са нама, грешним ученицима математике на почетку, одакле ће нас пустити те ћемо неколико

Јаковљевић, Стеван - СРПСКА ТРИЛОГИЈА 2

— Е, моје дете! — одговори старац, као да је хтео рећи: Познајем ја сваку стазу и богазу. Он скрете са стране пута. У мраку једва назресмо где се пут одваја. Командир застаде. Наиђе и први топ.

Са једне узвишице видимо како колоне гамижу са свих страна и сливају се на ову уску упрту стазу којом се ми крећемо. Пред једним теснацем стајали смо дуго. Пришле су и колоне које су ишле са стране.

Спасавајте топове! — Стој!... Стој!... Један наредник први дохвати коња и потрча уз ону стазу. Као клупче које се одмотава, тако су се из оне гужве издвајали људи, вукући коње. Потрчао сам и ја.