Употреба речи уском у књижевним делима

Африка

Величанствена осамљеност и величанствено присуство простом, сложном, заједничком животу у природи. Идући уском стазицом плетеним конацима у Алепу, ја као да сам ишао и путањом која води кроз овакву исту усамљеност и животну

То је смех од срца, нагао, кратак. Неуздржана експлозија вечитог детињства. Прво сеоце у које уђосмо, опет уском стазом између зеленила, јесте Мали Монгази, за разлику од села Монге, које је веће.

Провлачећи се тако између колиба наилазим на читав скуп стараца поседалих по асурама у неком уском дворишту. Једва показују да ме примећују.

Црњански, Милош - Сеобе 2

Није био увидео да се то дешава само у његовом, уском, сирмијском, хусарском кругу, а да је ћеркама сенатора у Неоплатенси, ћерци капамаџије Гроздина, уопште госпожицама у

Кад Павле уђе, поред Јерменина, виде да се налазе у каменитом, уском степеништу, као на дну неког дубоког бунара. Горе, у висини, стајала је нека жена, која је држала свећу и која се

Јесте била лепа, гола, заносна – жена и по – али је те ноћи сањао да са њом иде, изнад провалија, на уском брвну. Морао је да је носи на врату, као неку овцу. У недоумици шта да ради, Исакович је био сео, на своју постељу.

Одатле је упртила неке хлебове, на главу, и враћала се у лазарет, пењући се, по једном уском брвну. Да ли је знала да је он дошао, или га је приметила случајно, није знао.

Он је живео, увек, за фамилију, у фамилији, у једном уском, свом, кругу, у ком су се кретали његови јолдаши, као да су на неком острву, сви, блажени.

Љубав према ближњима, кретала се, код Ђурђа, само у једном, уском, породичном, кругу. Нигде то не пише да он треба да се брине за туђу фамилију.

Цвијић, Јован - ПСИХИЧКЕ ОСОБИНЕ ЈУЖНИХ СЛОВЕНА

Свака кућа је опкољена дрвеним зградама. Испод ових насеља, у уском долинском дну, чује се шум усамљене воденице. Изнад кућа су, врло високо, често ван шумске границе, колибе и кошаре,

Бокељи су настањени на површима које су наставак Црне Горе и по уском приморју које их одваја од Јадранског мора. Бока је великим делом, као и Црна Гора, љути карст, који се одсецима и

Скерлић, Јован - ИСТОРИЈА НОВЕ СРПСКЕ КЊИЖЕВНОСТИ

С малим изузетком, њихова накалемљена, вештачки створена и вештачки одржавана књижевност, обделавана у уском кругу црквених људи, образованих племића и богатих трговаца, стајала је ван народног живота и чинила утисак једне

Иако јоште млад, Копитар је већ био на гласу у уском кругу људи који су се онда бавили словенском филологијом. 1808. године изишла је у Љубљани његова граматика

У уском кругу ондашњих словенских филолога још није било решено питање шта је управо српски језик, дијалекат руског или засебан

Јеванђеље«, не мисли да се уметничка поезија има свести на подражавање народних песама, или бар на развијања у њином уском оквиру; као песници четрдесетих година он је за »европејску изображеност«, за општу књижевну културу, за уметност у

Оно што се могло дати у уском оквиру и преживелом маниру балада и романса, Митровић је дао. Неколико његових балада и романса, рађених врло пажљиво

Милићевић, Вук - Беспуће

га је обухватио својим великим, неприродним рукама и стеже му тијело, притискује мозак и води га вазда у једном истом уском кругу; меће му своје велике дланове пред очи и заклања му видике, говорећи му да не гледа и види, да нема ничега за

Ћопић, Бранко - Чаробна шума

Не мрдај брком, не жмиркај оком, олуја иде, напредуј скоком! Кроз траву мачак окретно жури, промиче стазом уском, а за њим киша уз поље шиша, засипа њиве пљуском. Умаче Тоша, задихан, љут, сакри се деди под широк скут.

Јаковљевић, Стеван - СРПСКА ТРИЛОГИЈА 1

Али командир узвикну: — Налево-кругом... маррш! На уском путу тешко је окретати топ са шесторном запрегом те послужиоци на рукама занеше задњак топа и кара.

Командир се нашао у чуду, где ће са топовима на овом уском путу. Онда нареди да послуга откачи задњаке и да их рукама гура према јарку са стране пута.

Домановић, Радоје - МРТВО МОРЕ

Одједанпут се обретох као на неком уском, брдовитом и каљавом путу. Хладна, мрачна ноћ. Ветар јауче кроз оголело грање и чисто сече где дохвати по голој кожи.

Станковић, Борисав - НЕЧИСТА КРВ

Око врата уздигнута јака нежно и меко миловала јој је врат. Пењући се том уском улицом и приближавајући се амаму и оном ћошку за који су морале да зађу и одатле право чаршијом навише да оду у амам,

Пандуровић, Сима - ПЕСМЕ

ИВ Она, без сумње, лежи овде смерно У уском гробу, иструлела лица; Она и не зна да долазим верно Драгани својој, уз певање тица, Свежином ноћи, под лепотом

Ћосић, Добрица - КОРЕНИ

— Мој отац има још једног сина — рече за себе Ђорђе, а по лицу и рукама разли му се трновита врућина. Тупа лупњава у уском кошу ребара, стегнутом гуњем и кожухом, а кеса с дукатима прљи кожу и жуљи ребра.

Зашто га Мијат није вечерас дочекао? Сигурно је одлуњао код неке удовице. Брзо напипа врата собице за слуге. На уском кревету нађе му главу и повуче га за косу. И овај се може преселити у мој кревет! И његов деда, Лука, био је слуга.

Поповић, Богдан - АНТОЛОГИЈА НОВИЈЕ СРПСКЕ ЛИРИКЕ

Ти си као и ја, од младости ране, Осетио општу судбу што нас гази, И гладан и жедан проводио дане Све у уском кругу, све на истој стази.

Миланковић, Милутин - КРОЗ ЦАРСТВО НАУКА

Свака од тих наших филозофских школа бави се само ограниченим бројем проблема и сналази се само у једном уском кругу стварности. А природа је бесконачна!

„Кажите, молим вас, како ћу најкраћим путем доћи до Универзитета!“ „Е, пазите добро! Пођите овом уском улицом док, на другом ћошку одавде, не опазите једну пекару. Савите на лево, па ћете доћи право до Универзитета“.

Васић, Драгиша - САБРАНЕ ПРИПОВЕТКЕ

Па се једва растависмо из загрљаја и ја пођох уском стазом која води ка резерви. А кад сам се стао пузати уз јаругу ка коси, позади које се налазио батаљон и штаб и

Тапкао сам штапом и корачао по шиљастој турској калдрми уском улицом која води кроз сред вароши и шљапкао по барама и спотицао се о ноге војника који су лежали под ћепенцима,

Десница, Владан - Прољећа Ивана Галеба

Али звука ниоткуда. Тишина. Велика, безмјерна тишина у уском простору између мене и павиљона преко пута, између мене и свега.

Таква је била моја Калпурнија из дјетињства, паунска љепотица међу гомилом ругобне браће у уском дворишту обућара Егидија. Таква је била и дјевојка коју сам упознао као гимназист кад сам дошао у град.

Ранковић, Светолик П. - ГОРСКИ ЦАР

и осветли необично лице послушниково, који, са својим дугом и разбарушеном косом, сањивим надувеним очима, дугом и уском расом, изгледаше као страшило.

Пупин, Михајло - Са пашњака до научењака

Године 1690. патријарх се са одабраним породицама преселио у Аустрију и настанио се на уском појасу земље, на северним обалама ове две реке.

Оно је везано једном уском превлаком са новим насељем. Првобитно место за старо насеље било је изабрано из стратегијских разлога због преимућства

Ћипико, Иво - Приповетке

Девојка се диже, прва изиђе на крај и чека Марка док уреди бродицу. Па се упутише једно за другим уском шкрапавом стазом, журећи да чим прво у село стигну.

Петковић, Новица - СЛОВЕНСКЕ ПЧЕЛЕ У ГРАЧАНИЦИ

У ствари, све што сам досад рекао има једну једину сврху: да ме приближи оном доста уском аспекту или стајалишту са кога бих желео да изнесем дветри мисли о савременој поезији.

Краков, Станислав - КРИЛА

Мајор неодлучно пође. Само његове крупне очи прекорно погледаше ађутанта. Пошао је напред уздахнувши. Ишли су уском стазом под самим гребеном један за другим, блиски и неми. Све нови лешеви ницаху међ жбуњем.

Петровић, Растко - АФРИКА

Тодоровић, Пера - ДНЕВНИК ЈЕДНОГ ДОБРОВОЉЦА

их је с деснога крила стешњавала Морава, а с левога јастребачки висови, и то је јако помогло, те им је наша војска на уском пролазу могла дати отпор.

какав да је био онај »поредак« у Турској, тек он је био освештен и утврђен неким законима, дакле био је законит у оном уском смислу како ваш политички табор схвата реч законитост.

Јаковљевић, Стеван - СРПСКА ТРИЛОГИЈА 3

Сваки би хтео да је мало више напред и тако су прешли означену линију. „Фикус“ их враћа. На уском простору коњи се тешко крећу, и онда сударају и пропињу.

На растанку позвао ме је да га посетим. Каже, није далеко. НА ЛЕЂИМА ЈЕЖА Ишао сам уском, кривудавом саобраћајницом, дубоком толико колико је човек висок. Са стране је штрчало црвенкасто камење.

а одатле војници на раменима разносе лево и десно. Ишли смо лагано уском саобраћајницом, која је била паралелна са главним ровом. Пели смо се све више.

Међу нама је све свршено. Теши ме само што замишљам да се он сада још више једи од мене. Ако... Нека га! Шетао сам по уском простору земунице два корака напред, и исто толико назад. Застао сам... Хтео бих нешто... Не знам ни сам.

Она седе. Ја сам стајао према њој, да бих је боле видео. Мој се поглед заустави на њеном малом, уском стопалу. Она као да је приметила шта посматрам, и подви ноге. Наишли су Полета и Тома. Смејали су се нечему.

У ово глуво доба ноћи они разговарају међу собом, да не заспе. У близини чекао ме ордонанс са коњима. Уском путањом ишли смо у правцу ровова.

Земљом је прострујао нови живот. ГОДИНА ХИЉАДУ ДЕВЕТСТО ТРИДЕСЕТ ШЕСТА Ауто се с тешком муком пробијао уском улицом поред реке Драгора.

Лесковац, Младен - СТАРИЈА СРПСКА ПОЕЗИЈА

песама има за сваковрсне, најнеочекиваније пролазне потребе и прилике, а несумњиво је да су се шириле обично у сасвим уском кругу и тако се, брзо, и губиле.

Ненадић, Добрило - ДОРОТЕЈ

Димитрије Доротеј ми је рекао да ме Лауш тражи због писма краљу. Пењемо се уском стазом према Кули. Сунце са запада баца своје косе зраке на прегрејани камењар, који после дневне жеге лагано запада у

Погледам по дугачком уском густишу из кога су шибљачиле увис танке младице леске и клена и спазим како се с муком кроз њих пробија неки човек

Миланковић, Милутин - КРОЗ ВАСИОНУ И ВЕКОВЕ

Но, када их размотримо изближе, задивљава нас раскошна машта њиховога творца, која је, у овом уском геометриском оквиру, остварила 1700 разноликих врста оваких животиња.

Секулић, Исидора - Кроника паланачког гробља

Једнога дана ниче над самим пороном кућерак, налепљен и неокречен, са два прозорчета, с баштицом уском колико кућица, па малчице даље још ужом, врста репића за кућицом: тако је био измерен, обележен и плаћен плац.

А ако после и Срба више не буде... Не, не, слава Богу што ће их бити... Силази Георгије Спида с гробља уском уличицом, свет га учтиво поздравља; гледају, као увек, носи гранчицу бршљана са женина гроба.

Поповић, Јован Стерија - РОМАН БЕЗ РОМАНА

на својој Розинанти размећао да види оће ли се оженити, како гођ наше девојке да виде оћеју ли се удати, и чисто је уском неком путањом јашећи задремао, кад наједанпут особити неки с леве стране шум њега пробуди и вниманије његово на себе

Јаковљевић, Стеван - СРПСКА ТРИЛОГИЈА 2

Дрвеће тајанствено хучи шапатљивим шумом, док људи ћуте и мисле... Колона се диже. Пролазимо уском стазом кроз бодљикави шибљак и пењемо се уз неки крш.

Одмах иза вароши настаје крш, обрастао дивљим наровима и осталим ситним шибљем. У почетку смо јахали уском путањицом између блокова. Пут је вијугао, затим скрете негде удесно према Скадарском језеру. Угледасмо пучину...

— дира ме Душан. — Види се, да те они из пука много уважавају. Штаб пука налазио се на суседном брегу. Ишао сам уском стазом између агава, опунција и испод маслина, са којих је капала вода.

Ах, ономе се цеди вода из отворених уста... Опоменух децу да се не окрећу, већ да гледају куда иду. Уском стазом изиђосмо на узвишицу и нађосмо се пред оном кућом. Беше ту један трећепозивац.

Иза једне шумице гађала је нека пољска батерија. На уском путу сударисмо се готово са њеним предњацима, који су јурили за попуну муниције.

Једна мунициона кола се претурише и препречише ми пут. Возари без мога наређења окретоше по једном уском путу. Топ се накрете. Један послужилац испаде. Ми се сручисмо код батерије.

Кад је свануло, он појаха и нареди: — Сви за мном! Сунце тек што је изгрејало. Јахали смо уском путањом један за другим.

На истоку се налазе стрме и високе планине. На западу је Островско језеро. На том кратком и уском простору налази се свега један пут, који смо тек сада ми нешто мало поправили.

Петровић, Растко - ПЕСМЕ

од тресишта покривеног биљем, И птица које се над њим довикују; Има ли ичег веселијег од премладе девојчице Што трчи уском стазицом? Ево је скаче час на једну ногу, час на две, Толико је весела.

Олујић, Гроздана - СЕДЕФНА РУЖА И ДРУГЕ БАЈКЕ

Лепотица јој приђе, узе је за руку и преведе преко улице, као да је по уском брвну преко набујале реке преводи. — Хвала ти, кћери! — рече бакица и упита је чиме би јој се могла одужити.

Шантић, Алекса - ПЕСМЕ

1908. ПОГРЕБ Повија се жито. Мирно, у дну села, Уском старом стазом, што на гробље води, За убогим одром мала пратња ходи — Препланула лица и снуждена чела.

Ћопић, Бранко - Орлови рано лете

— досјети се Стриц па хитро спузну у ону дољу за својим шеширом, пограби га и настави да трчи једном уском обраслом јаругом добро заклоњен шибљем од погледа својих прогонилаца с друма.